Je kent het vast wel, je ligt in bed en eigenlijk te wachten tot je in slaap valt. Het lukt alleen niet.. Inmiddels kun je geen schapen meer zien en heb je geen idee wat je nog wél kunt proberen. Gelukkig voor jou hebben we 8 tips!

1. Probeer wakker te blijven

Klinkt misschien heel gek als je probeert te slapen, maar wanneer je je gaat focussen op ‘ik moet slapen’ zul je merken dat het gewoon niet lukt. Ook is bewezen dat, wanneer je jezelf uitdaagt wakker te blijven, je eigenlijk vermoeider raakt en dus sneller in slaap valt!

2. Probeer de 4-7-8 ademhalingstechniek

Grote kans dat je er weleens over hebt gelezen, maar het werkt echt! Deze ademhalingstechniek helpt mensen binnen 60 seconden in slaap te vallen. Denk je dat het onzin is? Ontdek het zelf! Hoe de techniek werkt lees je hier.

3. Maak je slaapkamer kouder

Je kunt niet slapen wanneer het warm is, je denkt misschien dat een lekker warme kamer ervoor zou zorgen je sneller in slaap te helpen, maar het tegendeel is waar. Het is bewezen dat een koudere kamer je makkelijker in slaap helpt, daarbij slaap je ook een stuk beter.

4. Draai je klok om

Als er iets langzaam gaat wanneer je niet kunt slapen, is het de tijd. Of naja, je ziet het alsmaar later worden je kunt maar niet begrijpen waarom je niet in slaap kunt vallen. Het helpt om de tijd niet te kunnen zien, dus draai je klok en telefoon om zodat je niet de neiging krijgt om alsnog te kijken.

[vc_widget_sidebar sidebar_id=”footer6″]

6. Trek sokken aan

Zeker als je snel last hebt van koude voeten, is dit een ideale oplossing (al zeg ik het zelf). Het kan een heel verschil maken als je niet kunt slapen en dan even een paar sokken aantrekt. Herkenbaar?

7. Leg een kussen onder je knieën

Hm, in het begin ligt het heel gek. Maar het helpt je wel om minder te draaien waardoor je vaak ook wakker blijft. Tevens zorgt het ervoor dat je in een relaxte houding blijft liggen en ontspant, dus ook sneller in slaap valt.

8. Was je gezicht met koud water

Nee, geen glaasje warme melk of thee. Gewoon je gezicht wassen met koud water. Dus geen lauw water!! En nee, dit zorgt er niet voor dat je klaarwakker bent, maar reset jezelf even als het ware. Als je bent opgefrist ben je sneller relaxed en dus klaar om lekker te gaan slapen.

Kom jij goed in slaap?