Er bestaan een aantal dieettips die beter werken dan andere. Het is vooral belangrijk dat je – voor een blijvende verandering – de tips in je levensstijl integreert. Als je een te streng dieet volgt, houd je dit doorgaans minder lang vol, waardoor het bekende jojo effect ontstaat. Ik vind het belangrijker om constant een paar gezonde gewoonten aan te houden, dan om te streven naar een te groot gewichtsverlies.

Tip 1:

Drink 6 glazen water per dag. Kies voor grote glazen van 250 á 300 ml. 1 glas voor elke maaltijd, zodat je maag al wat gevuld is. En telkens 1 glas tussendoor. Drink hiernaast gerust nog kruidenthee en verse soep.

Tip 2:

Eet steeds fruit, groenten of soep voor je maaltijd. Je verzadigingsgevoel komt pas na een 20-tal minuten. Wanneer je eerst een stuk fruit schilt en eet, is er al een deel van deze tijd voorbij en zal je nadien merken dat je met de helft van je normale portie toekomt.

Tip 3:

Wanneer je geen inspanning meer levert, vermijd de koolhydraten dan tijdens de avondmaaltijd . Eet ’s avonds bijvoorbeeld enkel kip of vis met veel groenten. Koolhydraten zoals aardappelen en pasta leveren je energie om te verbranden. Maar als je nadien enkel in de zetel zit, verbrand je deze niet meer voldoende. Het is echter wel belangrijk om steeds koolhydraten bij je ontbijt en lunchte eten, omdat je geen dipje mag krijgen overdag tijdens het werk.

Tip 4:

Wanneer je ’s avonds geen koolhydraten eet, eet dan minstens twee soorten groenten om diversiteit op je bord te hebben. Zorg ook voor voldoende variatie om meer plezier in je eten te hebben. Hoe meer soorten groenten je eet, hoe groter je anti-oxidanten en vitamine inname is. Maak bijvoorbeeld telkens 1 warme groente en voorzie ook steeds een rauwkostslaatje.

Tip 5:

Neem een voldoende groot ontbijt dat bestaat uit volle granen zoals haver, om je honger langdurig te stillen. Neem er een portie melkvervanger bij, zoals sojamelk of amandelmelk. Deze bevatten geen dierlijke vetten en zijn daarom gezonder en beter verteerbaar. Vul dit aan met een stukje fruit voor oplosbare vezels en vitaminen!

Wat werkt voor jou het allerbeste?

CAROLINE BANNER